lørdag 13. oktober 2012

Skogsfugljakt på Øståsen

Har jaktet litt i år, generellt lite skogsfugl i år sammenliknet med i fjor. Ser ut for og være mye mindre orrfugl, storfugl er det nok litt mer av.  Heldigvis er det storfugl som sitter best for hunden når losen går :-)
Sako hadde vel søkt rundt åsen en halvtimes tid før golyden av full los brøt stillheten, bruker gps så jeg så han var ca 240m til venstre for meg.
Så at han stod i tett skog hittenfor et hogstfelt, da jeg var ca 60m fra så var det på med camomaska og begynne og smyge meg på. Var ca 30m fra da jeg hørte den velkjente kaklinga fra en Røy innimellom bjeffinga. Kom ca 20m fra treet som han loset under før jeg skimtet en bevegelse litt over halveis oppe i en tett gran. Flyttet meg litt nærmere så jeg fikk se konturene av fuglen litt bedre innimellom grenene, bruker kombivåpen så her var det hagleløpet som fikk gjøre jobben. Da skuddet gikk så lettet det jaggu meg en Røy til fra treet ved siden av :-) Røya datt, og da er det bare og sette fart og få tak i fuglen fortest mulig så ikke bikkja ribber den fullstendig.
Nok en vellykket tur for både jeger og hund, skjærer av det ene beinet som bikkja for som belønning for strevet. Han roer seg aldri før han får et bein fra fuglen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.